Vain hyvä onni estänyt kohtalokkaat bussipalot04.05.2013 8.10
Vuosittain raportoidaan maailmalta linja-autopaloista, joissa menetetään kymmeniä ihmishenkiä. Suomessa kohtalokkailta linja-autopaloilta on vielä vältytty – mutta ainoastaan hyvän tuurin ansiosta, selviää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tuoreesta raportista, joka päättää kolmivuotisen linja-autopalojen tutkimushankkeen. - Linja-autoyrittäjät ovat avainasemassa bussipalojen ehkäisyssä, painottaa Trafin pääjohtaja Kari Wihlman Linja-autopalot 2012 -raportin julkaisutilaisuudessa. - Matkustajien turvallisuus on asia, jossa ei saa luottaa hyvään onneen. Suuri osa viime vuoden linja-autopaloista olisi voitu välttää ennakoivalla huollolla. Onnettomuustutkintakeskus julkaisi jo 10 vuotta sitten suositukset linja-autojen paloturvallisuuden parantamiseksi. - Myös maksavana asiakkaana hirvittää, ettei matkustajien turvallisuuden parantamiseksi esitettyjä suosituksia ole otettu käyttöön, toteaa tutkimuksen toinen tekijä, Pelastusopiston tutkimusjohtaja Esa Kokki. Busseja palaa joka viides päiväLinja-autopalot ovat lisääntyneet pikkuhiljaa. Palot syttyvät useimmiten liikenteessä, matkustajien ollessa kyydissä, jolloin suuronnettomuuden riski on huomattava. Esimerkiksi vuonna 2012 vaarallisin tilanne oli palo, jossa kuljettaja ei saanut pysäytettyä savuavaa linja-autoa. Kyydissä olleet 50 matkustajaa olivat onneksi nuoria, jotka pystyivät poistumaan liikkuvasta autosta. Hyvä onni on ollut mukana monessa palossa. Suotuisia tekijöitä tutkimuksessa raportoiduissa linja-autopaloissa ovat olleet mm. se, ettei yksikään palo ole tapahtunut yöllä, matkustajina ei ole ollut liikuntarajoitteisia henkilöitä, palot eivät ole olleet seurausta kolarista, eivätkä paloissa olleet linja-autot ole kaatuneet siten, ettei ovia ole voinut käyttää poistumiseen. Vuonna 2012 raportoitiin kaikkiaan 60 linja-autopaloa. Paloista 25 syttyi moottoritilassa ja 18 rengastilassa. Alkusammutuksella on suuri merkitys, 42 paloista saatiin sammutettua tai rajoitettua ennen palokunnan paikalle tuloa. Myös henkilökunnan hyvät evakuointitaidot ovat ehdottoman tärkeitä. Ohjeet linja-autopalojen torjuntaan valmistuvat loppuvuonnaTrafi on laatimassa yhteistyössä toimijoiden kanssa linja-autoliikenteen ohjeistoa, jota noudattamalla paloja saadaan vähennettyä ja mahdollisilta henkilövahingoilta vältytään. Ohjeiston on tarkoitus valmistua tämän vuoden aikana. Trafi tulee myös valmistelemaan ehdotuksen paloturvallisuusvaatimuksiksi julkisella rahalla kustannettaviin bussikuljetuksiin, mm. koulukuljetuksiin. Pidemmällä tähtäimellä Trafi tulee myös ehdottamaan paloturvallisuutta tukevia muutoksia lainsäädäntöön. Linja-autopalot Suomessa -tutkimushankkeen loppuraportin ovat laatineet Esa Kokki ja Timo Loponen Pelastusopistolta. Raportti julkaistiin tänään 17.4.2013 tutkimusprojektin päätöstilaisuudessa Helsingissä. Raportti on luettavissa kokonaisuudessaan Trafin tutkimussivuilta osoitteesta www.trafi.fi/julkaisut2013 |