Vesiskoottereiden maahantuonti vaatii asiantuntemusta24.04.2013 12.01 Vesiskoottereiden yksittäismaahantuontia harkitsevien kannattaa olla tarkkana, sillä maahantuontiasioista löytyy mm. internetistä paljon virheellistä tietoa. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi painottaa, että EU:n markkinoille tarkoitetut, CE-merkityt vesiskootterit täyttävät vaatimukset, mutta EU:n ulkopuolelta vesiskoottereiden maahantuontia harkitsevien kannattaa sen sijaan olla kriittisiä ja selvittää asiat etukäteen. - Vesiskoottereiden ja huviveneiden maahantuonti EU:n ulkopuolelta vaatii erityistä perehtyneisyyttä, jotta huvivenedirektiivin turvallisuus- ja ympäristövaatimukset täyttyvät, korostaa yksikönpäällikkö Ville Räisänen. Suomeen maahantuotavien huviveneiden ja vesiskootterien tulee täyttää huvivenedirektiivin vaatimukset. Mikäli tuote tuodaan EU:n tai ETA-alueen ulkopuolelta eikä siinä ole huvivenedirektiivin mukaista CE-merkintää, tulee sille suorittaa rakentamisen jälkeinen arviointi eli PCA-arviointi. Trafin ja monen muun EU-jäsenmaan tulkinnan mukaan tätä arviointia ei ole voinut suorittaa vesiskoottereille, vaan vain huviveneille. Jatkossa jälkiarviointimahdollisuus koskenee myös vesiskoottereitaKeskustelu vesiskoottereiden maahantuonnista on ajankohtainen, sillä korkein hallinto-oikeus on antanut päätöksen Trafin ja yksityishenkilön välisessä vuonna 2008 alkaneessa vesiskootterien maahantuontia koskevassa asiassa 4.4.2013. Päätöksen mukaan Trafin tulkinta, jonka mukaan vesiskoottereille ei voi suorittaa PCA-arviointia, on virheellinen. Trafi käy KHO:n päätöksen ja tapauksen tarkoin läpi ja tutkii, miten lainsäädännön tulkintaa tulee mahdollisesti muuttaa KHO:n päätöksen mukaiseksi. - Mielestämme KHO:n esittämä, yksityishenkilölle annettu mahdollisuus ottaa vastuu useasta, mahdollisesti vaarallisesta tuotteesta on riski. Varsinkin silloin, jos tällaisia tuotteita tuodaan maahan kaupallisessa tarkoituksessa tai edelleen toimitettavaksi, toteaa Räisänen. Huvivenedirektiivin tulkinnassa on ollut epäselvyyttä ja sitä on sovellettu eri tavoin eri EU-maissa, mistä myös KHO:n päätös kertoo. Uuden huvivenedirektiivin käsittely onkin parhaillaan käynnissä EU:ssa. Kansalliseen lainsäädäntöön se on tulossa arvioiden mukaan vuosien 2015-16 aikana. Muutos mahdollistaa yksityishenkilöille vesikulkuneuvojen, myös vesiskoottereiden tuonnin omaan käyttöön kuitenkin samalla varmistaen, että ne täyttävät huvivenedirektiivin vaatimukset. Kaikkia toimitusketjun osapuolia koskevat velvollisuudet ovat tulevassa lainsäädännössä merkittävästi tarkempia ja kattavampia. |