Lähes 33 metrin jättirekassa kulkee neljä konttia kierrätysmetallia

30.09.2018 11.11

hct1.jpg

Suomen teillä on poikkeusluvalla kokeiluliikenteessä yli 30 metrin pituisia jättirekkoja, jotka pystyvät kuljettamaan kerralla peräti neljä konttia. Mutta miten SSAB EcoUpgraded ja Hardox In My Body™ liittyvät näihin maanteiden jättiläisiin?

Jättirekan virallisempi nimi on HCT-yhdistelmä, mikä tulee sanoista High Capacity Transport. Sen kuljetuskapasiteetti on kolmanneksen suurempi kuin tavallisen yhdistelmäajoneuvon. Suomessa liikenteessä on joitakin kymmeniä tällaisia yhdistelmiä, joille Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt kokeiluluontoisen poikkeusluvan ajaa ennalta määriteltyä reittiä. 

Yksi rekoista kuljettaa kontteja kierrätykseen erikoistuneen Stena Recyclingin alueellisten palveluyksiköiden ja Porin Tahkoluodon murskauslaitoksen välillä. Tässä kuljetusjärjestelmässä kierrätysmetallit lajitellaan ja lastataan VR Transpointin vihreisiin kierrätyskontteihin. Uusi 12-akselinen ja 32,9 metriä pitkä HCT-yhdistelmä pystyy kuljettamaan kerralla neljä tällaista erikoisvalmisteista konttia. Hardox In My Body ja SSAB EcoUpgraded liittyvätkin juuri näihin kontteihin. 

Kokemukset positiivisia

”HCT-liikenne on rullannut tällä reitillä nyt säännöllisesti runsaan vuoden ajan. Kokemukset ovat olleet rohkaisevia. Tilaa vievien kierrätysjakeiden kuljetustehokkuus paranee monella tavalla, kun kolmen kontin sijasta käytössä on neljä ja lisäksi Hardox®-kulutusteräksen ansiosta myös kontin laitakorkeutta ja pituutta voidaan kasvattaa. Yksittäisiä ajoja tarvitaan vähemmän, kun kerralla kulkee selvästi suurempi lasti. Näin ollen maantiellä liikkuu vähemmän rekkoja. Turvallisuus, ympäristöystävällisyys ja tehokkuus paranevat, luettelee VR Transpointin maantielogistiikan kuljetuspäällikkö Juha-Pekka Kuusisto saavutettuja etuja.

”Suomi on varsin suuri maa, ja meidän pitää selvittää kaikki mahdollisuudet, joilla kierrätystuotteiden logistiikan kustannusten nousupaineita ja ympäristövaikutuksia voi pienentää”, kertoo puolestaan Stena Recyclingin kuljetusjärjestelijä Matti Nummela.

Kontit valmistaa Ferreus Oy Hardox®-kulutusteräksestä

Liedossa, Turun lähellä toimiva Ferreus Oy on valmistanut vihreät kierrätyskontit VR Transpointille käyttäen SSAB:n Hardox®-kulutusterästä. Teräslavoja ja kontteja valmistava perheyritys Ferreus on perustettu vuonna 2008, ja se jatkaa Konepaja R. Raudan yli 40-vuotisia perinteitä laadukkaiden kuljetustuotteiden valmistajana. Yrityksen omistavat Mika ja Petri Rauta.

”Käytämme ainoastaan sertifioituja, laadukkaita tuotteita. Ensimmäiset Hardox®-kulutusteräksestä valmistetut kierrätyskontit toimitettiin VR-yhtymälle jo vuonna 2009, minkä jälkeen konttien rakenteessa on käytetty yksinomaan Hardox®-terästä - keskeisinä syinä kestävyys, keveys ja polttoainetalous. SSAB:n Hardox In My Body™ -verkoston jäsen olemme olleet vuodesta 2010 – itse asiassa ensimmäisinä Suomessa. Omat asiakkaamme tuntevat varsin hyvin Hardox®-terästen korkean laadun ja muun muassa markkinoiden laajimman paksuusalueen, joten jäsenyys verkostossa tuo kilpailuetua”, kertoo Ferreus Oy:n toimitusjohtaja Mika Rauta.

Hardox In My Body -verkosto kasvaa

”Kulutusterästen ykkönen Hardox® on ollut markkinoilla jo yli 40 vuotta. Hardox In My Body™ -merkki tuotteessa puolestaan tarkoittaa sitä, että se on valmistettu aidosta Hardox®-kulutuslevystä, eikä huonolaatuisesta jäljitelmästä. Hardox In My Body™ -verkostoon kuuluvalle valmistajalle merkki tuo lisää uskottavuutta, se on tae laadusta ja markkinoiden parhaista tuotteista”, kuvailee aluemyyntipäällikkö Jussi Joensuu SSAB Special Steels -divisioonasta.

Verkostossa on nyt yli 400 jäsentä eri puolilla maailmaa, Suomessa yhteensä 18. Jäsenyritysten päätuotteita ovat kontit, kippiautot, kauhat, murskaimet ja purkutyökalut sekä maatalouskoneet (esim. peräkärryt) ja metsäkonevarusteluosat (esim. hakkuupäät ja leikkurit).

”Hardox In My Body™ -valmistajat pääsevät hyödyntämään SSAB:n uusimpia materiaaliteknologiaan, käyttösovelluksiin ja valmistustapoihin liittyviä tietoja. Näin saadaan nopeasti aikaan parempia ja tehokkaampia tuotteita. Jäsenyritykset arvostavat myös tarjoamiamme markkinoinnin työkaluja ja tietysti vahvasta brändistä on hyötyä myös tuotteen mahdollisen jälleenmyynnin yhteydessä. Jäsenyys tuo myös mahdollisuuksia verkostoitumiseen muiden yritysten kanssa”, jatkaa Jussi Joensuu.

SSAB EcoUpgraded –konsepti tuo huomattavia ympäristöhyötyjä

VR Transpointin edistykselliset kontit ovat hyvä esimerkki hiilijalanjäljen pienentämisestä. Se on keskeinen tekijä SSAB EcoUpgraded -konseptissa. Tiivistetysti konsepti tuo mukanaan sekä erikoisterästen hyödyt pienemmän painon, paremman polttoainetehokkuuden ja pidemmän käyttöiän kautta että pienemmän teräksen tarpeen lopputuotteessa. Hiilidioksidipäästöt vähenevät siis sekä tuotantovaiheessa että erityisesti koneiden elinkaaren aikana.

Siirtymällä käyttämään SSAB:n erikoislujia teräksiä valmistajat voivat kompensoida teräksentuotannon aiheuttamat hiilidioksidipäästöt nopeasti koneiden käytön aikana. Kun kriittinen piste on saavutettu, käyttökohteen päästövähennykset jatkuvat ja ovat moninkertaisia alkuperäisiin päästöihin verrattuna. Päästövähennykset voidaan laskea tarkasti tuotekohtaisesti.

Vuonna 2017 SSAB asetti tavoitteen, jonka mukaan siirtymällä käyttämään SSAB:n erikoislujia teräksiä asiakkaat voivat vähentää lopputuotteiden käytön aikaisia vuotuisia hiilidioksidipäästöjä yhteensä 10 miljoonalla tonnilla. Noin 7,8 miljoonaa tonnia tästä tulee nimenomaan SSAB EcoUpgraded -konseptin avulla ja loput autoteollisuuden premium-tuotteiden kautta.

Osa SSAB:n kasvustrategiaa

Sekä Hardox In My Body™ että SSAB EcoUpgraded ovat tärkeässä roolissa SSAB:n vuoteen 2020 asetettujen kasvutavoitteiden saavuttamisessa. SSAB Special Steelsin tavoitteena ovat 1,35 miljoonan tonnin vuotuiset toimitukset 2020 mennessä. Vuonna 2017 määrä oli 1,2 miljoonaa tonnia ja vuonna 2016 1,0 miljoonaa tonnia. Suurin osa kasvusta tulee päivittämisestä erikoislujiin teräksiin.

SSAB EcoUpgraded -konseptin avulla kyetään puolestaan löytämään käyttökohteita, joissa erikoisteräksistä on suurin hyöty hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Konseptin avulla voidaan verrata käyttökohteiden käytönaikaisten hiilidioksidipäästöjen potentiaalisia vähennyksiä terästen tuotannosta aiheutuviin hiilidioksidipäästöihin.

https://www.ssab.fi/ssab-konserni/kestava-kehitys/kestava-tuotevalikoima/ecoupgraded

FACT BOX:

Hardox®-kulutusteräksen avulla voidaan keventää kuorma-autojen, konttien, kippiautojen, kauhojen, jäteautojen ja muiden vastaavien painoa ja pidentää niiden käyttöikää. Painon keveneminen säästää polttoainetta, parantaa hyötykuormaa ja voi jopa tehdä koneista pienempiä, jolloin ne tavallisesti kuluttavat vähemmän. Kun ajoneuvojen rungot ovat kevyempiä, samalla ajoneuvokannalla voidaan kuljettaa suurempia kuormia. 

Hardox®-teräksen käyttö takaa ylivoimaisen kulutuskestävyyden ja iskusitkeyden. Nämä ominaisuudet säästävät asiakkaillemme sekä aikaa että rahaa. 

SSAB myöntää Hardox In My Body™ -logon käyttöoikeuden sellaisille johtaville valmistajille, jotka täyttävät SSAB:n laatuvaatimukset. Nämä yritykset tuntevat teräksen ominaisuudet erinomaisesti, tietävät kaikki Hardox®-tuotteiden edut ja soveltavat osaamistaan jatkuvasti omassa tuotekehityksessään. Jokaisessa Hardox In My Body™ -tuotetarrassa on sarjanumero, jonka avulla voidaan selvittää tuotteen ja sen valmistajan tarkat tiedot.

02.10.2018 15.00Hondalta uudet monttukoneet
02.10.2018 10.12Maakuntarajat ylittävää yhteistyötä kestävän kaivosteollisuuden ja ekotehokkuuden puolesta
01.10.2018 10.42Tikkurilan uutuustuote Temanyl GF suojaa metallipintoja äärimmäiseltä rasitukselta
01.10.2018 10.13Veho aloittaa Nummi-kippien huollon
30.09.2018 11.11Lähes 33 metrin jättirekassa kulkee neljä konttia kierrätysmetallia
29.09.2018 11.11Rotator mukana FinnBuildissa 10.-12.10.2018 - tervetuloa osastolle!
28.09.2018 9.50Sotkamon hopeakaivoksen louhintaurakka Tapojärvi Oy:lle
27.09.2018 13.00Rakennusteollisuus RT:n Aleksi Randell: Nopeat yhteydet edellyttävät nopeita päätöksiä
26.09.2018 15.44LUE TÄSTÄ! Uusi jättikokoinen FLUID Finland lehti on ilmestynyt - 156 sivua hydrauliikan ja pneumatiikan asiaa!
25.09.2018 11.11Mählers esittelee korkealle heittävän ja ainutlaatuisesti muotoillun sivuauran
24.09.2018 10.12Sotkamo Silver: hopeakaivoksen johtoryhmä koossa
24.09.2018 10.00Metso ja Rotator edustajasopimukseen pienten Lokotrack-murskaus- ja seulontalaitosten myynnistä Suomessa
24.09.2018 9.12Tatu Kiviniemi Caiwell Oy: Jälkipuinti pois ja faktat tiskiin
24.09.2018 9.05Pohjalaismaakuntien maa-ainesten ottamisalueiden tilaselvitys valmistui
23.09.2018 11.01Maansiirto Morri Oy: Lännen-koneet tehokkaassa käytössä ympäri vuoden
22.09.2018 12.11Uusia JCB-koneita saatavilla Matekolta nopeilla toimitusajoilla
22.09.2018 10.11Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousivat vuodessa 1,6 prosenttia
21.09.2018 9.01Rotatorin uudessa toimipisteessä Liedossa vietetään konepäivää perjantaina 5.10.
20.09.2018 9.58Sandvikin automaattinen lastauslaite todistaa tarkkuutensa lasilabyrintissa
19.09.2018 8.11Minikulmahiomakone-uutuus vaikeasti saavutettavien paikkojen työstöön
18.09.2018 11.11Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2018 toisella neljänneksellä - maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 36 prosenttia
17.09.2018 9.11Rotator Oy:lle uusi sopimushuoltaja Kokkolaan: Konehuolto KTP Oy
16.09.2018 11.11Turvallisesti työmaan läheisyydessä - vinkit työmaan lähellä liikkumiseen
15.09.2018 9.00Rototilt® esittelee rautatiekouran raskaisiin töihin
15.09.2018 7.00Cat 24 kk Jatkoturva ilman käyttötuntirajaa - varustaudu tulevaan
14.09.2018 10.10Digitaalinen kalustonhallinta on työmaiden tehostaja
14.09.2018 7.01Oy Telva Ab on ostanut valaisinvalmistaja Five Watts Oy:n liiketoiminnan 6.9.2018.
13.09.2018 12.01Avoin koneohjauskoulutus Novatronilla joka kuukausi
13.09.2018 8.33Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 5,7 prosenttia vuodentakaisesta
13.09.2018 8.00Terrafamella työ ei syrji tekijöitä
12.09.2018 11.30DHL Express rakentaa terminaalin Pirkkalaan
12.09.2018 10.01Rami Keinänen Veho Hyötyajoneuvot -liiketoiminta-alueen johtajaksi
12.09.2018 8.37Langattomat mittalaitteet, kolmiulotteinen betoni sekä elementtipurkuteline - FinnBuild Highlights -tuotteet on valittu
12.09.2018 8.35Huhtamäelle uusia tuotanto-, varasto- ja toimistotiloja Hämeenlinnassa
11.09.2018 9.11Matekolle valmistumassa uudet toimitilat Ouluun
11.09.2018 8.11Destia toteuttaa uuden voimalaitoksen perustukset Porissa
10.09.2018 12.11KATSO VIDEO! Vieraat viihtyivät Ammattilehden Mediarekassa FinnMetkossa
09.09.2018 9.11KATSO VIDEO! Renault Trucksin asiakkaat aavikkorallitunnelmissa Tsekeissä
08.09.2018 10.11Metso vastaa kaivos- ja kivenmurskausalan metallisten kulutusosien maailmanlaajuiseen kysyntään kasvattamalla valimokapasiteettiaan Intiassa
08.09.2018 8.01Huomisen Helsinki - ehdotus elävästä ja toimivasta keskustasta
07.09.2018 13.11Novatronin asiantuntijapalvelut vahvistuneet
07.09.2018 11.11NCC rakentaa tehdaslaajennuksen Vantaalle
06.09.2018 15.11Hitachi vastaa vaativien työmaiden haasteisiin uudella ZW330-6:lla
06.09.2018 8.00KOE MENESTYS! Koeaja raskaan sarjan mestarit Liebherrin ja Scanian kiertueella 5.9.-1.10.
05.09.2018 10.11Kaivostoiminta ja rakentaminen kasvattivat jätteiden kokonaismäärää 2016
04.09.2018 7.00Terrafamen Kivipuron valuma-alueen vesien keräilyä tehostetaan
03.09.2018 12.11Snickers Workwearin uusi suojavaatemallisto ProtecWork - kuumuutta ja tulta vastaan
03.09.2018 9.00LUE TÄSTÄ! Uusi alkusyksyn 156-sivuinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon mielenkiintoista kone- ja kuljetusalan asiaa
03.09.2018 6.01Palkittu sähkösuunnitteluyritys Stacon haluaa edistää riidatonta rakentamista
02.09.2018 9.00Juhani Niemiaho voitti maarakennuskoneenkuljettajien Suomen mestaruuden
01.09.2018 11.01Kaivostoiminta ja rakentaminen kasvattivat jätteiden kokonaismäärää 2016
31.08.2018 5.57FinnMETKO 2018: Yritykset ovat satsanneet laajasti tuotekehitykseen
30.08.2018 9.11Uusi Rototilt C34 -maatärytin 5-10 tonnin kaivinkoneisiin
29.08.2018 22.55Koneurakoinnin kannattavuus yhä matalalla
29.08.2018 13.09Kobelco tuo kallistustoiminnon koneisiinsa
28.08.2018 11.34Renault Trucksin tapahtumarikas vuosi saa jatkoa FinnMetkossa
27.08.2018 9.03Lähtölaukaustilaisuus: Koneurakoinnin ja työkoneiden päästöt kuriin hankintojen Green Deal -sopimuksella
27.08.2018 8.50Peabilla iso tilauskanta ja parantunut liikevoitto
26.08.2018 11.12Cramo uusiin tiloihin Turussa
25.08.2018 15.02Laten Koneen Lasse Saarenpää on Vuoden nuori yrittäjä 2018
24.08.2018 8.46Juppalan vanhaa kaatopaikkaa kunnostetaan Riihimäellä
24.08.2018 8.43GRK Infra Ab suomalaisen GRK-konsernin omistukseen
24.08.2018 8.23Koneyrittäjien liitto penää johdonmukaisuutta budjettiriiheen
23.08.2018 9.55Scania käynnistää V8: n tuotannon ja myynnin uudelleen
20.08.2018 11.11Rakennusteollisuus RT: Seuraavalle hallitukselle on luotava päätöksentekopaikkoja liikennepolitiikassa
19.08.2018 19.01VIELÄ EHDIT ILMOITUKSELLA! Syksyn Metsäalan Ammattilehti valmistumassa - vahvassa lisäjakelussa FinnMetkossa - Ammattilehden Mediarekan löydät osastolta 107
19.08.2018 9.11Tamtronin Varmenna vaakasi -kiertue viikoilla 34-39
18.08.2018 9.11Metkoon menossa? Uusimmat Lännen- ja Lundberg -koneet löydät osastolta numero 52
17.08.2018 9.10Nora Elers: On­nek­si on suo­ma­lai­sia kai­vok­sia
15.08.2018 12.00Normetin kannattavuus ennätyskorkealla
14.08.2018 10.01Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi maalis-toukokuussa 3,9 prosenttia vuodentakaisesta
13.08.2018 9.11Kuljetus Suoknuutille Haminaan JCB 403 pyöräkuormaaja
12.08.2018 11.01Power Truck Show oli onnistunut kuljetusalan suurtapahtuma
11.08.2018 10.013D -Win-mallinnuskoulutus järjestetään Pirkkalassa 6.9.2018
10.08.2018 9.00Volvo Construction Equipmentin myynti kasvoi 32 % vahvalla toisella neljänneksellä
09.08.2018 11.01Hitachi ymmärtää metsänhoitotöiden maanrakennuskoneille asettamat erityisvaatimukset
08.08.2018 11.01Destia voitti Riihimäki-Kokkola -radan kunnossapitourakan
08.08.2018 8.18Rakennusaloitukset Suomessa kolmannella kvartaalilla: puolessa maakunnista aloitusten arvo noussut
07.08.2018 11.01Sami Laakso Kreaten projektipäälliköksi
06.08.2018 9.11Hitachin uusittu mini- ja kompaktikaivinkoneiden tehdas avattu Hollannissa
06.08.2018 7.00Terrafamen kolmas rikkivetylinja tuotantokäyttöön
05.08.2018 10.33Nokian Emäkoskelle uuden sillan rakentaminen on kustannustehokkaampi ratkaisu
04.08.2018 9.00Delete purkaa Tapiolan Vesiputoustalon - suuri purkutyömaa vilkkaasti liikennöidyllä alueella
03.08.2018 17.01Metsolle merkittävä kaivoslaitetilaus intialaiselta JWS Steel -yhtiöltä
03.08.2018 9.00Vapo myy lämmintä ilmaa Sotkamon Hopeakaivokseen
02.08.2018MUISTA ILMOITUS! Syksyn Metsäalan Ammattilehti työn alla - vahvassa lisäjakelussa FinnMetkossa - Ammattilehden Mediarekka osastolla 107
01.08.2018 10.33LUE TÄSTÄ! Loppukesän Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista kuljetus- ja konealan asiaa
31.07.2018 11.01Kansainvälinen projekti litiumioniakkujen kierrättämiseen
30.07.2018 11.00Beowulf Miningin Heinäveden projekti
30.07.2018 9.57Kokkolan väylän ja sataman syventämishanke vauhtiin elokuussa
29.07.2018 9.11SISU Polar Hybrid -mallisto vie kuorma-autojen huipputehot uuteen luokkaan - esittelyssä Power Truck Showssa ja FinnMetkossa!
28.07.2018 11.01Maailman monipuolisin 3D-kamerajärjestelmä Suomen markkinoille - paljon hyötyä mm. rakentamisessa
27.07.2018 10.44Täräyttävä uutuus työmaalle: kauko-ohjattava tärylätkä
26.07.2018 11.01Seepsula Pro applikaatio helpottaa kiviainesten tilaamista
25.07.2018 9.00Lupaukset väylärahoituksen uudistamisesta on pidettävä
24.07.2018 9.11Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni maalis-toukokuussa vuodentakaisesta
23.07.2018 11.33Tuhkan maarakentamisen uudet arvoketjut
23.07.2018 9.11Maarakennusalan kustannukset nousivat kesäkuussa 3,9 prosenttia vuodentakaisesta
22.07.2018 10.01Uusi Cat 950 GC pyöräkuormaaja - tuottavuutta työmaalle
21.07.2018 12.01Kansantalouden tuotanto kasvoi toukokuussa

Näytä lisää »