Kivirock koeajaa: Opel toi automaattivaihteiston takaisin Movano-mallistoon25.04.2017 16.20
Opel tuo lyhyen tauon jälkeen automatisoidun vaihteiston takaisin Movano-mallistoon. Tehokkaan moottorin ja ohjelmistopäivityksen ansiosta robottivaihteisto pelaa jo lähes oikean automaatin tavoin. Opelin hiljattain Euro 6 päivitetty Movano-mallisto sai kaivatun laajennuksen, kun Opel toi automatisoidun 6-vaihteisen ECT-vaihteiston takaisin etuvetoisten umpipakettiautomallien yhteyteen. Euro 6 -tekniikkaan siirtymisen myötä myös ECT-automaatti päivitettiin ja tuodaan nyt tarjolle kaksoisahdetun 2,3-litraisen ja 125 kW (170 hv) / 380 Nm suoritusarvot tarjoavan moottorin yhteyteen. Muissa teholuokissa ainoaksi vaihtoehdoksi jää 6-pykäläinen manuaalivaihteisto. Euro 5 -aikaan ECT-automaattia tarjottiin 125- ja 150 -hevosvoimaisten moottoreiden yhteydessä.
Euro 6 -päästötaso saavutetaan urealiuoksen avuin. Sen myötä Movano sai uuden täyttöaukon koriinsa. Pykälää silmään Automatisoitu ECT-vaihteisto on pohjimmiltaan tavallinen 6-portainen vaihteisto, jossa kytkimen käyttö ja vaihteensiirto on jätetty automatiikan hoidettaviksi. Yksinkertaisen toteutuksen etuina ovat muun muassa keveys ja edulliset valmistuskustannukset sekä hyvä polttoainetalous, kun vertailukohdaksi otetaan momentinmuunninautomaatti.
Ainoa ulkopuolelle näkyvä ero manuaalin ja ECT-automaatin välille tulee vaihdevivusta. Tehokas moottori vie järeää tavara-autoa tarvittaessa rivakastikin. Liikkeellelähdöt tuntuvat nyt huomattavasti sujuvammilta ja vaihteensiirrot merkittävästi pehmeämmiltä ja jouhevammilta, kuin Euro 5 -moottorin yhteydessä tarjotun edellisen sukupolven vaihteiston. Koeajossa ECT-automaattia voi verrata tietyiltä osin jo perinteiseen automaattivaihteistoon, joskin vaihtotapahtumat ovat astetta verkkaisempia ja selkeämmin havaittavissa. Kovin haaste on säilyttää maltti paikaltaan lähdettäessä. Raskas kaasupolkimen painallus johtaa vääjäämättä tarpeettoman rajuun lähtöön. Automaatti-Movanon ajettavuus on, pitkästä akselivälistä johtuvaa lievää kankeutta lukuun ottamatta kunnossa, eikä mukavuudestakaan voi antaa moitteen sanaa. Tehokkaan moottorin ansiosta automaatti-Movano sopii kelvollisesti myös vetoauton rooliin. Huokea pihistelijä Euro 6 tekniikan myötä Movanon polttoaineenkulutuslukemat putosivat pykälän verran alemmiksi. Valmistajan lupauksia tukee vasta noin 400 km matkamittariinsa keränneen auton ajotietokoneen kulutuslukema 7,9 l/ 100 km.
Euro 6 mallipäivityksen yhteydessä Opel toi uudistetun multimedialaitteen taustapeilin paikalle. Ajotapa-opastuksen ohella kuljettajalle on tarjolla reaaliaikaiset liikennetiedot ym. tarpeellista. Madaltuneet polttoaineenkulutuslukemat vähentävät osaltaan CO2 -päästöjä, jotka taas vaikuttavat suoraan autoveron määrään. Katsaus maahantuojan Movano-hinnastoon paljastaa ECT-automaatin korottavan perusmallin hintaa vain sadoilla euroilla. Teholtaan 170 heppaisten Movanoiden hinnat alkavat manuaalivaihteistolla noin 36 000 eurosta ja ECT-automaatilla 36 750 eurosta.
Etuvetoisen Movanon kuormauskorkeus on ällistyttävän matala, vain 54 cm. |